Latest Posts

de Paris Museum Retail Tour

8 en 9 september: de Paris Museum Retail Tour

Hoe kunnen kunst, cultuur en retail elkaar versterken? Deze en andere vragen onderzoeken we tijdens de Paris Museum Retail Tour op 8 en 9 september. Een niet-te-missen event voor medewerkers en managers van museumwinkels, inkooporganisaties, visual merchandisers, productontwikkelaars en retailers. 

Evenement in samenwerking met Anna Borsboom van Stylink en Ellen Groenveld van Cultuur en Retail.

Paris Museum Retail Tour

Welke producten of productcategorieën mogen niet ontbreken in je museumwinkel? Wat zijn de souvenirs van de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat het aanbod in je winkel zowel aansluiten bij de beleving van je bezoekers als je merk versterken?

8 en 9 september: de Paris Museum Retail Tour.

Toonaangevende museumwinkels
Tijdens de eerste dag van de Paris Museum Retail tour bezoeken we een reeks toonaangevende museumwinkels waar managers en directeuren hun visie en ervaringen met ons delen. We lunchen in de ‘Cantine’ van de inspirerende concept store Merci.

Op zaterdag worden we ontvangen op de befaamde inkoopbeurs Maison&Objet en krijg je onder meer een trendpresentatie over de souvenirs van de toekomst. Zo doe je in twee dagen een enorme berg informatie en inspiratie op voor je eigen winkel of productlijn.

boutique Picasso Paris #visualmerchandise #picasso #museumstore #museum #retail #art #picasso #paris
Boutique du musée national Picasso, Paris

Read More

Hoe functioneren museumwebshops? Afstudeerscriptie van Julian Onnes.

Hoe functioneren de Nederlandse museumwebshops?

Een afstudeerscriptie van Julian Onnes: ‘Musea kunnen zich onderscheiden op service en product’.

Musea zijn vaak erg klantgericht, maar wat betreft hun museumwebshops doen zij nog te weinig onderzoek naar wat de klant precies wil. Daar laten zij kansen liggen! Er zit een groot verschil in de manier waarop consumenten kopen in de winkel en in de webshop, met name in de koopredenen. Wanneer musea hun assortiment aanpassen aan de behoeften van de klant en gerichte marketing voor de webshop meenemen in de totale commerciële strategie van het museum, kunnen zij meer verkopen dan ze nu doen. Dit is één van de conclusies uit de scriptie ‘Bezoekers worden klanten. Klanten worden bezoekers’ van Julian.

Read More

Consument zoekt authenticiteit. Museumwinkel kan profiteren

Consument zoekt authenticiteit. Museumwinkel kan profiteren.
Consumenten reageren op de globalisering door het kopen van lokale producten. Boerenlandwinkels, versmarkten en formules als Marqt spelen hierop in. In supermarkten lezen we bijvoorbeeld op het schap over de herkomst van een Frans kaasje. Deze trend is een tegenreactie op de globalisering én de behoefte aan authenticiteit en tastbaarheid in een steeds grotere wereld.

Musea kunnen hiervan profiteren met hun (web)winkels. Het winkelassortiment is vaak authentiek en cultuurgebonden. Er is veel te vertellen over de kunstenaar of ontwerper en de historie en de betekenis van het artikel. Het zijn producten met een verhaal en dat sluit aan op de behoefte aan authenticiteit. Met verhalen kun je producten in een nieuwe context plaatsen en beter verkopen.

Bron: retailnews.nl

Verkopen aan museumwinkels

Op Etsy kwam ik dit goede artikel tegen (door Rachel Greenwald op 1 mrt 2016) over het verkopen aan museumwinkels. In dit artikel legt Ryan Ross, the Head of Retail for the The Store at the Minneapolis Institute of Art (Mia), uit hoe hij producten voor zijn museumwinkel cureert.  Het hele artikel is de moeite waard om te lezen voor museumwinkelmedewerkers en voor aanbieders van producten voor museumwinkels. Read More

webshop van abbemuseum-L

Nieuwe webshop Van Abbemuseum is ‘state of art’

Webshop Van Abbemuseum koppelt direct met betaal- en voorraadsoftware museumwinkel.

Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 3000 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling, waarvan een selectie wordt getoond. Het museum stelt vragen op het gebied van kunst en samenleving op een experimentele manier aan de orde.

Webshop Van Abbemuseum

Het museum had al enkele jaren een webshop, die langzaam verouderde. Wij hebben in 2015 een geheel nieuwe webshop ontwikkeld, waarbij Studio 75b uit Rotterdam, het vaste designbureau van het museum, voor de implementatie van de bijzondere huisstijl in de vormgeving van de museumwebshop heeft gezorgd.

De technologie van de webshop is Magento, de standaard voor al onze webshops. Voor deze webshop is een speciale koppeling gemaakt met de betaal- en voorraadsoftware van Quarto. Verkoop, omzet en voorraadbeheer van de webshop houdt het Van Abbemuseum bij met de software die zij ook gebruikt voor de kassa’s in de museumwinkel. Dat wil zeggen dat zij geen “dubbele” administratie hoeft bij te houden.

Adyen is de Payment Service Provider voor de webshop. Het Van Abbemuseum werkt ook al met Adyen voor de e-ticketing.

Kenmerken Webshop Van Abbemuseum:

  1. Magento webshop software
  2. Slider-technologie (diashow) voor alle pagina’s
  3. Afrekenen met gastaccount
  4. Optie afhalen in de museumwinkel (geen verzendkosten)
  5. Tweetalig (Nl, UK)
  6. Wensenlijst
  7. Adyen is de Payment Service Provider
  8. Betaalmogelijkheden zijn iDEAL, PayPal, VISA en MasterCard
  9. Koppeling met betaal- en voorraadsoftware Quarto

Meer weten over de webshop Van Abbemuseum of andere museumwebshops? Neem contact op voor een demonstratie bij u op locatie.

Museumwinkel

In de webshop vindt je de meeste producten die je ook in de museumwinkel van het Van Abbemuseum kunt kopen: een uitgelezen collectie aan kunstboeken, tijdschriften, kunstenaarsuitgaven en ansichtkaarten. Verder de eigen publicaties van het museum, internationale uitgaven die betrekking hebben op de collectie en tentoonstellingen, en talloze andere publicaties die gerelateerd zijn aan moderne en hedendaagse beeldende kunst en visuele media.

Er zijn ook verschillende designartikelen van met name Nederlandse ontwerpers te koop. Een aantal van hen studeerde aan de Design Academy Eindhoven of heeft een atelier in de regio. Het aanbod wisselt voortdurend. De museumshop heeft maandelijks speciale aanbiedingen van designontwerpen.

Bonnefantenmuseum opent webwinkel.

Bonnefantenmuseum opent museumwebshop

Het Bonnefantenmuseum opent museumwebshop en start met limited edition van Navid Nuur.

Het Bonnefantenmuseum in Maastricht heeft op 1 december haar webshop geopend met een limited edition van Navid Nuur. De webshop biedt een groot assortiment kunst- en architectuurboeken. Het Bonnefantenmuseum ziet de webshop niet alleen als een extra verkoopkanaal. Het is ook een servicekanaal voor bezoekers van het museum die vooraf aan, tijdens of na afloop van hun bezoek zich oriënteren. Zo zijn er in de webshop 4 interessante boeken van Navid Nuur te koop, waaronder een limited edition boek van zijn tentoonstelling Lube Love in het Bonnefantenmuseum en het grappige kinderboek TADA!

David Nuur in webshop Bonnefantenmuseum.

Zakelijk directeur van het Bonnefantenmuseum Sandra Holtjer ondersteunt de voordelen van de webwinkel: “Cross-channel shopping is van deze tijd, online oriënteren en kopen in de winkel of andersom. Met deze webshop kunnen wij onze bezoekers optimaal bedienen. Wij bieden een tastbare herinnering aan het bezoek aan het Bonnefantenmuseum met onze eigen publicaties en in de toekomst met onze eigen productenlijn. Deze producten kunnen worden opgestuurd of afgehaald in het museum. Een mooi aandenken aan het bezoek”.

Museumwebshops.nl heeft de webshop gebouwd op basis van haar standaard Magento-webshop voor musea en culturele instellingen. In de webshop zitten diverse museum-specifieke extra’s zoals de Donatiemodule en de optie Afhalen in het museum. De webshop biedt levering aan in Nederland, België, Duitsland., Frankrijk, Engeland en USA. Er is keuze uit Nederlands en Engels als talen. Afrekenen kan met iDEAL en diverse buitenlandse betaalmethoden.

 

Mobiele shopper start bij vergelijkingssite

Mobiele shopper start bij vergelijkingssite. Dit blijkt uit een onderzoek van Tradedoubler onder 2500 Europese ‘Connected Consumers’: smartphonebezitters die minstens één keer per maand een online aankoop doen. 92 procent van de respondenten geeft aan de aankoop te zoeken, vergelijken en vinden op performance-based marketingsites, zoals vergelijkings- en aanbiedingssites. Het onderzoek laat hiermee zien dat merken een performance marketing-programma hard nodig hebben om relevant te zijn in de eerste fase, die van “the first impression”.

De eigen sites van merken en winkelketens verliezen daarmee steeds meer terrein in de eerste fase van het aankooptraject. Toch vindt de uiteindelijke aankoop ongeveer even vaak plaats op de site van het merk of de retailer (83 procent) als op een performance marketingsite (82 procent).

Smartphone belangrijk tijdens het echte winkelen

Zestig procent van de ‘verbonden consumenten’ gebruikt de smartphone ook tijdens het fysieke winkelen. Driekwart van hen zoekt via de mobiele telefoon naar informatie over een winkelproduct. Zeventig procent controleert of er elders een betere prijs wordt geboden en zestig procent schaft het product later thuis online aan.

Bron: Adformatie

Wat betekent dit voor de museumwinkel?

Een goede museumwinkel verkoopt producten die gerelateerd zijn aan het museum en niet overal elders te koop zijn. Vergelijk en win, zou je dan kunnen zeggen, want er is weinig concurrentie. Maar als de ‘Connected Consumer’ zich begint te oriënteren op vergelijkingssites, moet je daar als museum wel tussen zitten. Werk aan de (museum)winkel.

Omnichannel strategie belangrijk voor musea

Retailers hebben nog een flinke klus te klaren om aan de verwachting van de consument naar een omnichannel shopervaring te voldoen. Omnichannel strategie is ook belangrijk voor musea. Maar hoe kunnen musea hun webshop integreren in de beleving van het museum?

Retailers hebben nog een flinke klus te klaren om aan de verwachting van de consument naar een omnichannel shopervaring te voldoen. Dat concludeert IG&H Consulting & Interim in het onderzoek State of Retail, waarover EtailTrends publiceert in haar nummer dat vrijdag 18 januari verschijnt.

Online kanaal integreren en niet ‘on top off’
IG&H constateert dat de veranderende rolverdeling tussen kanalen nog te vaak onvoldoende wordt (h)erkend en doorvertaald. Zo worden kanalen nog regelmatig ‘on top off’ neergezet in plaats van dat zij geïntegreerd worden in de winkelformule. Dat geldt vooral voor het online kanaal.

Afrekenen op eigen rendement?
Daarnaast wordt de webshop afgerekend op het eigen rendement. De e-commerce activiteiten worden dus als apart kanaal beschouwd en zijn geen integraal onderdeel van de winkelformule. Dit ondanks de opkomst van ontwikkelingen als internet en het daarmee veranderend consumentengedrag die de afgelopen tien jaar hebben geleid tot een noodgedwongen gedaantewisseling van de retailsector.

In het samenspel van kanalen verschuift de rol van de winkel steeds meer naar uithangbord van een merk, met het creëren van inspiratie en beleving als belangrijkste doeleinden.

Meegaan met de wensen van consumenten
Al weten retailers niet goed hoe zij omnichannel moeten aanpakken, het is niet zo dat zij niet willen meegaan met de wensen van de consument, meent IG&H. Op het ING Retail Jaarprijs Excellence Event bijvoorbeeld, gaf 95 procent van de aanwezige retailers middels een stemkastje aan crosschannel een zeer belangrijk thema te vinden. Volgens meer dan de helft van de retailers is omnichannel zelfs de toekomst van de sector.

Bron: Retail News (EtailTrends)

Betekenis voor musea
Musea zijn geen retailers, maar het kan geen kwaad te denken als een retailer om van je webshop succes te maken. Ook hier geldt dat de webshop niet een “on top off” middel is. Net zo min als de website dat 15 jaar geleden was. En de introductie van de winkel en horeca weer daarvoor. Het gaat om de optelsom. Ook de webshop draagt bij aan bezoek, brengt het museum onder de aandacht van ‘digital shoppers’ die het museum anders nooit gevonden zou hebben. Het rendement van een webshop is niet te isoleren. Kijk je alleen naar de verkopen, dan mis je veel toegevoegde waarde op het gebied van branding, bereik en professionaliteit. “Het hoort er gewoon bij”, zoals een museumwinkelmanager onlangs zei.