Onze museumwebshop

Een museumwebshop, wat kan die allemaal opleveren? Veel musea denken alleen aan de verkoop. Er is veel meer!

  1. Meer zichtbaarheid en publiciteit. De webshop is de perfecte plek om unieke producten van en over het museum te promoten. Iedereen die op zoek is naar een origineel cadeau mag de museumwebshop niet overslaan.
  2. Extra servicekanaal bezoekers. Tentoonstelling bezoeken en vooraf vast inlezen? Tentoonstelling bezocht, maar spijt dat ze geen catalogus hebben gekocht? Of tentoonstelling niet kunnen bezoeken, maar wel graag de catalogus willen hebben? Bezoekers en niet-bezoekers kunnen allemaal terecht in de webshop.
  3. Nieuwe mensen bereiken. Meer dan 90% van de Nederlanders kijkt en zoekt online. Met uw website, maar ook met uw webshop bereikt u mensen die u kunt verrassen met uw aanbod.
  4. 24/7 producten en tickets verkopen. Zelfs al is uw museum 7 dagen per week open, er zijn altijd mensen die buiten de openingstijden net iets willen bestellen. Met een webshop is dat geen enkel probleem.
  5. Logistiek gemak voor winkel en bezoekers. Een dagje uit en ook een museum bezoeken. Niemand heeft zin om dan de hele dag met die prachtige, maar ook wat zware catalogus rond te lopen. Thuisbezorgd is wel zo handig.
  6. Terugkerende bezoekers en kopers (cadeauservice). Mensen die eenmaal bij gekocht hebben, houdt u met de nieuwsbrief op de hoogte van nieuwe leuke producten en cadeaus.
  7. Een extraatje voor vrienden, vrijwilligers, sponsors, donateurs. Geef hen allemaal een speciale code waarmee zij bijvoorbeeld met 10% korting kunnen bestellen. Leuk voor de feestdagen!

webshop bonnefantenmuseum

Wij hebben speciaal voor musea een webshop ontwikkeld met daarin standaard alle functionaliteiten die een museum nodig heeft om professioneel te starten met een webshop.

Standaard functionaliteiten museum webshop

  • Standaard e-commerce functionaliteiten op hoog niveau (Magento*)
  • Standaard procedure huisstijl implemenerern
  • Standaard procedure producten toevoegen (starten met 50 producten in diverse categorieën)
  • Standaard support webshop
  • Standaard beheer e-commerce software en upgrades
  • Standaard hosting
  • Standaard prijs webshop
  • Standaard prijs beheer, support en hosting

* Mangento is wereldwijd de meest gebruikte software voor webshops. Standaard beschikt de software over vele fucntionaliteiten voor promoties en acties, klanten en doelgroepen, productcatalogi, nieuwsbrieven, content management, rapportages et cetera.

webshop van abbemuseum

Projectplan webshop bouwen

Voor het bedenken, bouwen en lanceren van een goede museumwebshop rekent u op een doorlooptijd van 3 tot 6 maanden. Het kan sneller, maar in de praktijk is een half jaar gebruikelijk. We doorlopen hierbij de volgende 12 stappen:

  1. Strategie. Hoe draagt de webshop bij aan de maatschappelijke (erfgoed) en financiële doelstelling van het museum? Kunnen we van bezoekers kopers maken en andersom? Op welke consumenten richten we ons?
  2. Productplan. Welke producten uit de museumwinkel bieden we aan? Kunnen we andere producten aanbieden? Tijdelijke producten? Speciale prijzen voor bepaalde doelgroepen (Vrienden van het museum, sponsors)?
  3. Ontwerp/huisstijl. De webshop moet uiteraard aansluiten op de huisstijl van het museum, maar ook op de website. Veel traffic zal van de website komen en dan moet de overgang ‘onmerkbaar’ zijn. Een goede webshop laat veel beelden zien, van producten, maar ook van tentoonstellingen waar producten bij horen. Dat vergroot de herkenning en koopkans.
  4. Logistiek. Producten liggen meestal op voorraad in de winkel. Voor het verzenden van online bestelde producten werken we gezamenlijk een logistiek proces uit, zodat alle winkelmedewerkers zelf orders kunnen afhandelen.
  5. Bouw museumwebshop. De techniek nemen wij voor onze rekening. U hoeft geen verstand te hebben van programmeren om zelfstandig met de webshop aan de slag te gaan.
  6. Backoffice, koppeling(en). Bestellingen in een webshop moeten natuurlijk betaald worden. Hiervoor maken we een koppeling met een zogenaamde Payment Service Provider. In Nederland betaalt 80% van de mensen via iDEAL. Internationaal zien we credit cards en bijvoorbeeld PayPal. Al deze betaalmogelijkheden kunnen we in de webshop opnemen.
    Denk verder aan koppelingen met bijvoorbeeld kassasystemen en financiële pakketten voor de administratie.
  7. Content. Musea zijn beleving, dus ook in de webshop moet wat te beleven zijn. Niet alleen saaie productkenmerken, maar ook verhalen en beeld. U zorgt zelf voor de verhalen, wie kent ze immers beter?, samen zorgen we dat ze goed in de webshop komen te staan.
    Heel belangrijk is de vindbaarheid van de webshop in Google: SEO. We hebben alles hiervoor
  8. Trainen. Voordat de webshop live gaat, geven we een training aan iedereen die met de webshop moet (kunnen) werken. Hoe voegt u producten toe, werkt u bestelling af, vervangt u beeldmateriaal op de homepage voor een nieuwe tentoonstelling. Alles nemen we door. De deelnemers ontvangen ook een handleiding. Wij zijn daarnaast beschikbaar voor support bij vragen of om werk over te nemen.
  9. Testen. Als de webshop gebouwd is en alle producten, teksten en beelden staan er goed in, dan is het tijd om te testen. We kijken naar de techniek, maar ook naar het van a tot z afhandelen van orders en registratie van betalingen.
  10. Lancering. Het moment is daar. De webshop draait in principe in het hosting center waar alle webshops draaien. We koppelen de officiële domeinnaam [bv. webshop.naamvanuwmuseum.nl] aan de webshop, we zetten de koppeling met de Payment Service Provider aan en dan is uw webshop live. Uiteraard testen we dan opnieuw of alles goed werkt.
  11. Promotie. Hoe wordt uw museumwebshop goed gevonden? Bij 7. Content noemden we al de SEO. Verder is PR heel belangrijk, verwijs naar de webshop in persberichten, en natuurlijk de winkel zelf. Bezoekers zien voldoende leuke producten, maar willen ze op dat moment nog niet (allemaal) kopen. Zorg bijvoorbeeld voor een leuke A5-folder met 10 producten van de maand om mee te geven. En vergeet niet te wijzen op de cadeauservice die bij de webshop zit: mensen kunnen een gekocht product makkelijk naar een jarige sturen. Heeft u het restaurant in eigen beheer? leg een placemat neer met producten uit de (web)winkel.
  12. Beheer. Als de webshop draait zullen wij geregeld software updates uitvoeren. Daarnaast kunt u zelf allerlei beheertaken verrichten. Bijvoorbeeld een nieuwe medewerker toegang geven tot de webshop. En u zult ongetwijfeld producten toevoegen, wijzigen of verwijderen. Voor alle beheertaken kunnen wij u ondersteuning bieden.

Voor meer informatie over (museum)webshops en de mogelijkheden van e-commerce voor uw cultuurinstelling, kunt u contact opnemen. We komen graag langs voor een afspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *