Geen categorie
Leave a comment

Verkopen aan museumwinkels

Op Etsy kwam ik dit goede artikel tegen (door Rachel Greenwald op 1 mrt 2016) over het verkopen aan museumwinkels. In dit artikel legt Ryan Ross, the Head of Retail for the The Store at the Minneapolis Institute of Art (Mia), uit hoe hij producten voor zijn museumwinkel cureert.  Het hele artikel is de moeite waard om te lezen voor museumwinkelmedewerkers en voor aanbieders van producten voor museumwinkels. Ross vertelt uitgebreid over het proces van de museumwinkel inrichten maar specifiek meer over story telling in de museumshop. En het verschil tussen een retailer in de straat en een museumwinkel.

” Someone shopping in a museum has high expectations about the information shared, much more so than in a normal retail setting. They want to know the history of the artists, where they’re from, what inspires them, and the source materials. This story needs to answer for our visitors “Why this artist, why Mia and why now?” Items often tie directly into exhibitions, current programming and our permanent collection but we are also here to represent emerging artists, from throughout the world, who have a modern and unique story to tell”.

Hier onder kort de tips voor story telling products in de museumwinkel:

  • Ryan Ross zoekt altijd naar unieke producten, producten die niet overal te koop zijn.
  • Vertel het authentieke verhaal van de kunstenaar of de ontwerper bij het product in de museumwinkel. De bezoekers van het museum zijn juist extra geïnteresseerd in achtergrondinformatie over de ontwerper, zijn visie en het gebruik van zijn materialen.
  • De koper van het product wil graag een ontwerper ondersteunen door een aankoop te doen, maar moet dan wel goed het verhaal kunnen eigen maken.
  • Het hele team in de museumwinkel krijgt trainingen over de producten en zijn ontwerpers zodat zij het verhaal kunnen delen met de bezoekers van de museumshop.

Tip voor de verkoper aan de museumwinkel is:

  • Het verhaal bij het product is cruciaal. Vertel zo veel en zo goed mogelijk het verhaal achter je product. Je inspiratie en de keuze voor het materiaal. Een goed product moet mooi en zinvol zijn en op zichzelf een verhaal kunnen vertellen. Zonder al te ingewikkeld te zijn.
The Zandcomapny in the Minneapolis Institut of Art.

Story telling door The Zandcompany in the Minneapolis Institut of Art. Foto van Z&Co

“The product photos in Z&Co’s Etsy shop, left, helped Ryan envision how their products could be displayed at The Store, right. Photo on left by Z&Co

Extra is de mogelijkheid om via EtsyOpenCall je productlijn aan The Minneapolis Institute of Art aan te bieden.

Lees het hele artikel van Ryan Ross van het Minneapolis Institute of Art op Etsy.

Filed under: Geen categorie

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ellen is tevens mede-eigenaar van Museumwebshops.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *