Museumwebshops, Omnichannel
Leave a comment

Omnichannel strategie belangrijk voor musea

Retailers hebben nog een flinke klus te klaren om aan de verwachting van de consument naar een omnichannel shopervaring te voldoen. Omnichannel strategie is ook belangrijk voor musea. Maar hoe kunnen musea hun webshop integreren in de beleving van het museum?

Retailers hebben nog een flinke klus te klaren om aan de verwachting van de consument naar een omnichannel shopervaring te voldoen. Dat concludeert IG&H Consulting & Interim in het onderzoek State of Retail, waarover EtailTrends publiceert in haar nummer dat vrijdag 18 januari verschijnt.

Online kanaal integreren en niet ‘on top off’
IG&H constateert dat de veranderende rolverdeling tussen kanalen nog te vaak onvoldoende wordt (h)erkend en doorvertaald. Zo worden kanalen nog regelmatig ‘on top off’ neergezet in plaats van dat zij geïntegreerd worden in de winkelformule. Dat geldt vooral voor het online kanaal.

Afrekenen op eigen rendement?
Daarnaast wordt de webshop afgerekend op het eigen rendement. De e-commerce activiteiten worden dus als apart kanaal beschouwd en zijn geen integraal onderdeel van de winkelformule. Dit ondanks de opkomst van ontwikkelingen als internet en het daarmee veranderend consumentengedrag die de afgelopen tien jaar hebben geleid tot een noodgedwongen gedaantewisseling van de retailsector.

In het samenspel van kanalen verschuift de rol van de winkel steeds meer naar uithangbord van een merk, met het creëren van inspiratie en beleving als belangrijkste doeleinden.

Meegaan met de wensen van consumenten
Al weten retailers niet goed hoe zij omnichannel moeten aanpakken, het is niet zo dat zij niet willen meegaan met de wensen van de consument, meent IG&H. Op het ING Retail Jaarprijs Excellence Event bijvoorbeeld, gaf 95 procent van de aanwezige retailers middels een stemkastje aan crosschannel een zeer belangrijk thema te vinden. Volgens meer dan de helft van de retailers is omnichannel zelfs de toekomst van de sector.

Bron: Retail News (EtailTrends)

Betekenis voor musea
Musea zijn geen retailers, maar het kan geen kwaad te denken als een retailer om van je webshop succes te maken. Ook hier geldt dat de webshop niet een “on top off” middel is. Net zo min als de website dat 15 jaar geleden was. En de introductie van de winkel en horeca weer daarvoor. Het gaat om de optelsom. Ook de webshop draagt bij aan bezoek, brengt het museum onder de aandacht van ‘digital shoppers’ die het museum anders nooit gevonden zou hebben. Het rendement van een webshop is niet te isoleren. Kijk je alleen naar de verkopen, dan mis je veel toegevoegde waarde op het gebied van branding, bereik en professionaliteit. “Het hoort er gewoon bij”, zoals een museumwinkelmanager onlangs zei.

 

Filed under: Museumwebshops, Omnichannel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld. Ellen is tevens mede-eigenaar van Museumwebshops.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *